کد مطلب:210453 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:308

پیش گفتار
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در هفدهم ربیع الاول هشتاد و سه هجری در مدینه ی منوره تولد یافت و بیست و پنجم شوال سال صد چهل و هشت هجری در شصت و پنج سالگی در همان شهر به شهادت رسید.

مزار شریفش در قبرستان غریب «بقیع» است. دوران امامت آن حضرت سی و چهار سال - از سال 114 تا 148 هجری - بود.

حضرت امام صادق علیه السلام از فرصت برخورد دو سلسله ی «بنی امیه» و «بنی عباس» كه به افول عصر اموی و انتقال قدرت به سلسله ی عباسیان انجامید، كمال بهره وری و استفاده را كرد و هسته ی مركزی تشیع را درخششی پایدار و ابدی بخشید. آن امام همام، با نگرشی ژرف به اوضاع عمومی آن روز مسلمانان، آغازگر نهضتی فراگیر در ابعاد علمی و فرهنگی معارف اسلامی گردید و به همین منظور حدود چهار هزار و اندی شاگرد را، كه هر كدام خورشیدی فروزنده در اسلام هستند، تربیت كرد.

بر اثر همین تعلیم و تعلم و انقلاب علمی - فرهنگی به زعامت آن حضرت بود كه اسلام راستین از زیر پرده های حجاب حاكمان ظلم و جور و تزویر، آشكار و دوران تمدن عظیم اسلامی پایه ریزی گردید.



[ صفحه 12]



منصور دوانیقی (دومین طاغوت عباسی) در دوازدهم ذی حجه ی سال صد و سی شش هجری بر مسند خلافت نشست و پس از بیست و دو سال امیری غاصبانه بر جامعه ی اسلامی سرانجام در ششم ذی حجه ی سال صد و پنجاه و هشت هجری از دنیا رفت.

سال های آخر دوران امامت امام صادق علیه السلام حدود دوازده سال در عصر خلافت منصور دوانیقی بود. او طاغوتی بسیار خونخوار بود، برای حفظ حكومت خود، بسیاری از سران و برجستگان آل علی علیه السلام و سادات آن خاندان محترم را كشت. عاقبت نیز پس آزارهای بسیار بر امام صادق علیه السلام حضرتش را مسموم و به شهادت رسانید.

از آن جا كه آن حضرت، معصوم هشتم و امام ششم شیعیان است، این مجموعه نیز در هشت فصل و شش موضوع برای دوستداران و شیعیان صادق، گردآوری شده است. امید آن كه مرضی خاطر فرزند برومندش، حضرت بقیةالله الاعظم - ارواحنا له الفدا - قرار گیرد و ثواب آن را به ارواح پاك امامان معصوم علیهم السلام و پدر بزرگوارم - رحمة الله علیه - تقدیم می كنم. همزبانی و همدلی دوستان و استادانم:

حجت الاسلام حاج شیخ رضا اصلانی، حجت الاسلام حمید خیری، سید محمد سادات اخوی، محمدمهدی علیقلی و محمد مطهر را نیز از هنوز تا همیشه سپاس گزارم.

و السلام علی من اتبع الهدی ربیع الاول /1426

امیرحسن احمدی



[ صفحه 13]